henvendelser/ Julie Riis Andersen
 

Issue 42

Julie Riis Andersen

henvendelser



 

kære Emily*

jeg vågnede i nat, af at min mave vendte sig. nærmest, brændte alle de krokustoppe jeg
havde spist dagen forinden.
kl. var fire og det regnede.
jeg så på træerne uden for vinduet.

at vågne midt i en regnskov
blandt bregner og kollibrier
tænkte jeg

det bliver den sidste sommer med de træer

om hundrede år er alting glemt

dagen forinden havde jeg hørt et radioprogram om Jesu opstandelse. hvor en præst
fortalte om forskellen på himlen og himlene, som på engelsk er to forskellige ord
skye
og heaven.

de troende forestillede sig ikke Jesus siddende på toppen af en sky. efter opstandelsen.
på en skammel ved Guds højre hånd. nej. det hinsides, altså himlene, var en mere
abstrakt størrelse.

radioværten kom til at tænke på skyen (the cloud). hvor befandt den sig. kunne man se
én uploade som en form for opstandelse?

præsten forklarede at big data var uforenelig med Gud. én upload kunne ses som
værende det direkte modsatte af opstandelsen.

- vi har et sprog for det digitale som om det er en immateriel størrelse, sagde han.
noget der ligger i himlen (skyen), til trods for, at det meget konkret ligger på en server
et sted. Vi ved intet om efterlivet af den information vi gemmer i skyen.
informationen kan ikke henvende sig, den har ikke en bevidsthed. som den troende
mærker Gud henvende sig i ånden. sådan vil informationen aldrig kunne leve.

"leve"

at vågne
midt i en regnskov

blandt bregner og kollibrier

kære Emily, en plantage

et mønster
en gang

-

at vågne
midt i en regnskov

blandt bregner og kollibrier

Kære Emily, en plantage

et mønster
en gang

-

dyret uden et blik tror jeg
dyret uden et blik tror jeg
dyret uden et blik tror jeg

"lever" – lever her

-

at vågne
midt i en regnskov

blandt bregner og kollibrier

Kære Emily, en plantage

et mønster
en gang

-

at vågne
midt i en regnskov

blandt bregner og kollibrier

 

 

Kære Emily, en plantage

et mønster
en gang




kls



* Emily Dickinson (10. december 183015. maj 1886) var en amerikansk digter, der levede
hele sit liv i Amherst, Massachusetts.

Kun 10 af Emily Dickinsons digte blev publiceret i hendes levetid, og hun døde ukendt af den
læsende offentlighed. Fra 1890 til 1955 blev alle hendes 1775 digte trykt, og de sikrede hende
international anerkendelse som en af det engelske sprogs helt store lyrikere. Emily Dickinson
skrev korte og meget intense digte; små iagttagelser i naturen gav hende anledning til stærke
følelser og metafysiske overvejelser.(wikipedia)

 

Undertegnede har anvendt digtet "before I got my eye put out" I værket VIRA I vist på Vermilion Sands i København 2017.

 





   
   
Stacks Image 87